خواص خوراکی ها

معری خواص خوراکیها

خواص خوراکی ها

معری خواص خوراکیها

بایگانی
  • ۰
  • ۰

بسیاری از افراد نمیدانند که گل زیبای ختمی کاملا خوراکی است (ریشه، برگها و شکوفه ها) و فواید آن از ظاهر جذابش بیشتر است. چیزی که درمورد این گیاه باید بخاطر بسپارید این است که گرمای بالا و الکل میتواند ماهیت برخی خواص التیام آور آن را تغییر دهد. پس از این دو روش آماده سازی گل ختمی استفاده نکنید.

Ø®Ù?اص Ú¯Ù? ختÙ?Û?

خواص در طب سنتی

بنام خطمی شناخته شده است. طبیعت آن نزدیک به اعتدال است. رالینوس طبیعت گیاه را سرد و تر دانسته و ابن سینا گرم و معتدل اکثراً آن را مایل به سردی و تری می دانند (گل آن در افعال ضعیفتر از برگ و ساقش می باشد). آب پخته آن زداینده امعاء و مقعد، جهت تحلیل قولنج و روان کردن ادرار و خون قاعدگی و زخم امعاء و اسهال و دل پیچه و شماد او جهت التیام زخم ها و تسکین  درد ورمها و تحلیل آنها و دمل و ورم پستان و مقعد و ورم جراحات و جهت شوره سر و شکستگی اعضاء و درد مفاصل و نقرس و با روغن زیتون رهت گزش حشرات و سوختگی با آتش مفید است. نشستن در آب پخته آن جهت ورم مقعد و لعاب او با شهر جهت سرفه و با روغن زیتون و سرکه رهت سیوم حیوانی و پوست ریشه آن بسیار ملیّن و پخته آن جهت دل پیچه و انسداد و زخم روده ها کاربرد دارد. هیچنین نشستن در آب پخته آن و یا ضماد آن جهت سخت شدن مفاصل و مضیضه پخته آن با سرکه جهت درد دندان مفید است. صمغ آن تسکین دهنده تشنگی و قابض است. با این حال برای معده مضر است و مصلح آن عصاره زرشک و عسل و رازیانه و رانشین آن پنیرک می باشد . مصرف آن در بارداری توصیه نمیشود.

1-دم کرده ی سرد

گل ختمی بصورت خوراکی میتواند موجب تسکین دستگاه گوارشی، تنفسی و ادراری شود. این موجب تحریک ادرار، تسکین زخم ها و بهبود سرفه های خشک میشود. افرادیکه گلودرد شدید دارند و بلع برایشان سخت است، باید دم کرده ی سرد این گیاه را امتحان کنند. برای درست کردن آن، به آسانی از برگها یا گلهای تازه ی ختمی استفاده کنید (میتوانید از خشک شده ی آن هم استفاده کنید).

...

سایر خواص گل ختمی را با مراجعه به لینک اصلی زیر بخوانید:

جدیدترین و جالب ترین خواص گل ختمی و طرز مصرف آن

  • ۹۸/۰۵/۳۰
  • setareh molaei

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی